کد اقتصادی هر فرد یا هر شرکت، منحصربهفرد خودشه و یک عدد 12 رقمیه. یعنی یک کد اقتصادی برای دو موسسه صادر نمیشه. تمامی شرکتها برای فعالیت به کد اقتصادی نیاز دارند پس اگر فعالیت اقتصادی دارید موظف به دریافت کد اقتصادی هستید. برای دریافت کد اقتصادی ابتدا باید به سایت امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir بروید. سپس روی گزینه ثبتنام الکترونیکی شماره اقتصادی از منوی سمت راست بزنید. در مرحله بعد روی ورود به سامانه کلیک کنید. بعد باید سامانه پیش ثبتنام کد اقتصادی را انتخاب نمایید. در این مرحله باید اطلاعات خواسته شده را در سامانه وارد نمایید.
در پایان یک پاکت شامل نام کاربری و کلمه عبور از سمت سازمان مالیاتی کشور به آدرس شما ارسال میشه. سپس با این اطلاعات باید وارد سامانه شوید. حال باید اطلاعات دقیق شغلی خود را وارد نمایید. در ادامه مراحل را تکمیل و ارسال کنید یا این که مدارک را به صورت حضوری تحویل دهید. برای مشاهده نحوه دریافت کد اقتصادی کلیک کنید.
شناسه کالا کدی ۱۳ رقمیه که به مشخصه کالاها اضافه میشه. منظور از شناسه کالا همون شناسه رهگیریه که روی هر یک از کالاها و اقلام ثبت میشه. شناسه کالا مجموعهای از خصوصیات یک کالا است مانند (جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری) و به عبارت بهتر با عنوان شناسنامه کالا تعریف میشه. دریافت شناسه کالا و خدمات با توجه به اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی از تاریخ 01/08/1401 از جمله الزامات صدور صورتحساب الکترونیکیه. با پیگیری این شناسه میتونید اطلاعات اصلی محصول یا کالا رو ببینید. یکی از مزایای شناسه کالا تشخیص کالاهای اصل از کالای قاچاقه برای دریافت شناسه کالا میتونید به سایت stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنید. البته با سامانه مانا میتونی به راحتی اسم کالا رو وارد کنی و شناسه کالا رو دریافت کنی. برای ثبتنام در مانا کلیک کنید.
برای ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی باید شناسه یکتای مالیاتی داشته باشید. برای دریافت شناسه یکتا مالیاتی ابتدا باید فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR) را دریافت کنید. در مرحله بعد باید وارد سایت www.tax.gov.ir شوید و ثبتنام کنید. پس از تایید برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور از طریق پیامک ارسال میشه که با این نام کاربری وارد سایت www.register. tax.gov.ir شده و اطلاعات رو وارد کنید. پس از تایید دوباره وارد سایت www.my. tax.gov.ir شده و ثبتنام کنید و وارد ایجاد کار پوشه شوید و اون رو تایید کنید. در مرحله بعد با کد کاربری و رمزی که برای شما ارسال شد دوباره وارد همین سایت بشید و در بخش ورود به پرونده و میز کار گزینه عضویت و دریافت شناسه یکتای مالیاتی رو انتخاب کنید. برای آموزش دریافت شناسه مالیاتی و ارتباط با پشتیبانی مانا کلیک کنید.
به زبان ساده پایانه فروشگاهی وسیله ایه که به واسطه اون فروش کالا و خدمات اشخاص ثبت و از طریق صدور صورتحساب الکترونیکی برای سازمان مالیاتی ارسال میشه. پایانه فروش یکی از متداولترین ابزارهای پرداخت الکترونیکه. در تعریف دیگه رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی(pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکههای الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان رو داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشه پایانه فروشگاهیه. تعداد پایانه فروشگاهی مورد نیاز به نوع و اندازه کسب و کار شما بستگی داره. در برخی موارد کسب و کارهای بزرگ ممکن است نیاز به نصب چندین پایانه فروش داشته باشند، به ویژه اگر دارای شعب یا نقاط فروش مختلف باشند. همچنین تعداد پایانههای فروش به میزان فروش و تعداد مشتریان نیز بستگی داره. برای این که از پایانه فروشگاهی مانا استفاده کنید همین الان ثبتنام کنید.
شناسه یکتا حافظه مالیاتی یک کد ۶ رقمی و منحصربهفرده که به هر حافظه مالیاتی داده میشه. این شناسه به سازمان امور مالیاتی اطلاع میده که صورتحساب توسط کدام مودی یا سامانه فرستاده شده. مودیان امور مالیاتی، کسب و کارهای الکترونیکی، کلیه افراد و فروشگاه هایی که در فرآیندهای مالیاتی و ارتباط با سازمان امور مالیاتی کشور فعالیت دارند باید برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی اقدام کنند. شناسه یکتای مالیاتی بهعنوان یک بخش از شماره منحصر به فرد مالیاتی در صورتحسابهای الکترونیکی استفاده میشه. بدون دریافت شناسه یکتای مالیاتی نمی تونید صورتحساب الکترونیک صادر کنید. برای استعلام کد مالیاتی و دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان، اشخاص حقیقی و حقوقی با کد ملی باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کنید. برای ارتباط به پشتیبانی مانا یا مشاهده نحوه دریافت شناسه مالیاتی کلیک کنید.
سازمان امور مالیاتی برای این که مطمئن باشه که مودیان تکالیف قانونی خودشون رو به موقع انجام میدن مهلت و جریمه تعیین کرده. اگر صورتحساب الکترونیکی در مدت قانونی تعیین شده به سازمان امور مالیاتی ارسال نکنید، سازمان امور مالیاتی شما رو جریمه میکنه. همینطور عدم ثبت نام در سامانه مودیان و عدم استفاده از پایانههای فروشگاهی و حافظه مالیاتی نیز جریمه داره. این جریمه پرداخت ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش یا ۲ میلیون تومان وجه (هر کدوم بیشتر باشه) به سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته میشه. با وجود تورم، تمرکز بیشتر بر جریمه معادل ۱۰ درصد مبلغ فروشه. با مانا قبل از اتمام مهلت ۲۱ روزه صورتحساب خودتون رو ارسال کنید. برای ثبتنام مانا و دموی ورود تستی به سامانه کلیک کنید.
طبق ماده ۱۶۹ قانون اساسی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظفن که صورتحسابهای الکترونیکی خود را در بازههای زمانی مشخص برای اداره مالیات ارسال کنند. شما میتونید صورتحسابهای خود را به سه شکل کاغذی، سی دی و الکترونیک برای اداره مالیات ارسال کنید. صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط خود مودیان کمی پیچیده است و ممکنه اشتباهاتی رخ بده. یکی از راههای ارسال صورتحساب الکترونیکی ارسال آن توسط شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتیه. بنابراین بهتره که خودتونو درگیر کاغذبازیهای اداری نکنید و برای ارسال صورت حساب به صورت الکترونیکی از سامانه مودیان استفاده کنید. با ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق مانا دیگر نگران اشتباهات و دیرکرد و جریمههای مالیاتی نباشید. برای ثبتنام در مانا و دموی ورود تستی به سامانه کلیک کنید.
بر اساس ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند. صورتحساب الکترونیکی مالیاتی صورتحسابیه که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتیه. برای صدور صورت حساب الکترونیکی اول باید در سازمان امور مالیاتی به آدرس my. tax.gov.ir ثبتنام کنید. پایانه فروشگاهی معتبری را برای صدور صورتحساب تهیه کنید. گواهی امضای الکترونیکی و بعد شناسه یکتای حافظه مالیاتی رو دریافت کنید. مشخصات خود را در پایانه فروشگاهی ثبت کنید و شناسه کالا بگیرید و در نهایت صورت حساب الکترونیکی خودتون رو صادر کنید. برای مشاهده نحوه آموزش ارسال صورتحساب الکترونیکی روی این لینک کلیک کنید. برای صدور صورتحساب باید دقت لازم رو انجام بدید و بهتره که این کار رو به شرکت معتمد مالیاتی مانا بسپارید. مانا در سریعترین زمان ممکن این کار رو براتون انجام میده، پس همین الان در مانا ثبتنام کنید.
آشنایی با تکالیف مالیاتی به عنوان یک مودی و نحوه انجام این تکالیف اولین و مهمترین قدم برای قانونی کردن یک کسب و کاره. از نظر قانونی کلیه مودیان به منظور رسمیت بخشیدن به فعالیت اقتصادی خود مکلف به انجام تکالیف مالیاتی هستن و شما به عنوان یک مودی تکالیفی دارید که برای جلوگیری از جریمه باید اونارو انجام بدین. اما چه تکالیفی؟ اولین وظیفه شما به عنوان مودی دریافت کد اقتصادی و ثبتنام در سامانه مودیانه. در مراحل بعد برای صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام کنید و اظهارنامه مالیاتی خودتون رو به موقع ارسال کنید. تکالیف مودیان مالیاتی بر اساس ماهیت شخصیتی اونا به دو دسته تکالیف مالیاتی مودیان حقوقی و تکالیف مالیاتی مودیان حقیقی تقسیم میشن. شرکت معتمد مالیاتی مانا در تمامی مراحل صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به شما کمک میکنه. برای ارسال امتحانی صورتحساب الکترونیکی با مانا میتونید روی این لینک کلیک کنید.
قانون پایانههای فروشگاهی و ضوابط مربوط به اون توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای کنترل و سازماندهی هرچه بهتر واحدهای تجاری و صنفی ایجاد شده. طبق این قانون تمامی افرادی و گروههایی که در بندهای این قانون به اونها اشاره شده باید در سامانه مودیان ثبتنام کنند. سازمان امور مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند رو مشخص میکنه. از خرده فروشی گرفته تا واحدهای صنفی و سایتهای فروشگاهی باید در سامانه مودیان ثبتنام کنند.
سامانه مودیان، سامانهایه که تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشوره. در این سامانه به هر مودی یک کارپوشه اختصاص میدن و مطابق قانون پایانه فروشگاهی، ثبتنام در سامانه مودیان مالیاتی از وظایف اصلی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقیه و باید از طریق کارپوشه اختصاصی خود در این سامانه، اطلاعات مالیاتی رو با سازمان در میون بذارن. شرکت معتمد مالیاتی مانا در این مسیر همراه شما است. برای ثبتنام در سامانه مانا روی لینک سامانه مانا و برای مشاهده دموی سامانه اینجا کلیک کنید.
قانون ارزش افزوده به زبان ساده یعنی هر کسی که یک کالا یا خدمت تولید میکنه یا میفروشه، باید مالیات اضافیای را که به قیمت کالا یا خدمت افزوده میشه رو بپردازه. ارزشافزوده به تفاوت میان هزینه تولید یک کالا یا ارائه یک خدمات و قیمت نهایی اون میپردازه. در واقع این ارزشافزوده نشاندهنده ارزشیه که طی فرآیند تولید یک محصول به مواد اولیه آن افزوده میشه. مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمیه که فروشنده هنگام فروش کالا از خریدار دریافت میکنه و این مبالغ دریافتی رو به صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت میکنه.
البته باید بدونید که تمام مشاغلی که مشغول به تولید و خرید و فروش کالا یا خدمات هستند مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیستند. با استفاده از سامانه مانا میتونید شناسه یا نام کالا رو وارد کنید و میزان ارزش افزوده رو ببینید. برای این که بدونید شما هم مشمول پرداخت این مالیات هستید یا نه با مانا در تماس باشید.
اشخاصی که باید مالیات پرداخت کنند، به عنوان مودی مالیاتی شناخته میشن. مودیان مالیاتی شامل گروههای مختلفی از اشخاص هستن که شامل اشخاص حقیقی ایرانی داخل کشور، اشخاص حقیقی ایرانی در خارج از کشور، افراد غیر ایرانی و اشخاص حقوقی هستند. مودیان وظایفی دارن که شامل مواردی چون ارائه اظهارنامه مالیاتی، ثبت نام در سامانه مودیان، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و دیگر وظایف مالیاتی مرتبط با نوع فعالیتها و درآمدهای آنهاست و عدم انجام این وظایف منجر به جریمههایی میشه. بر اساس قوانین مالیاتی ایران، برخی از درآمدها و اطلاعات مالی باید به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال بشن که میتونه شامل درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات، درآمدهای مشاغل آزاد و درآمدهای ناشی از سرمایهگذاری و غیره باشه. مانا به شما کمک میکنه بیشتر از درآمدتون مالیات پرداخت نکنید. برای شفافسازی درآمد حاصل از فروش در سامانه مانا ثبتنام کنید.
برای این که درگیر جریمههای مالیاتی نشین باید از وضعیت مالیاتی خود با خبر باشین اما چطوری؟ برای اطلاع از وضعیت مالیاتی خود باید وارد سامانه مودیان بشین. در این سامانه میتونید وضعیت اظهارنامههای مالیاتی، پرداختها، بدهیها و سایر اطلاعات مالیاتی خودتون ببینید. شما به عنوان یک مودی برای انجام تکالیف مالیاتی خود باید ابتدا وارد سامانه Tax.gov.irشوید. بعد از ورود به سامانه و تشکیل پرونده مالیاتی صاحب یه کارپوشه میشید، درکارپوشه مودیان تمامی اطلاعات مربوط به خرید و فروش وجود داره. به طور کلی برای استعلام بدهی مالیاتی خود به روشهای زیر میتونید اقدام کنید:
پس هر چه زودتر این کار رو انجام بدین به نفع خودتونه! برای اطلاعات بیشتر با مانا در تماس باشید.